Electro


Electro

Elektrische installaties

Hier een korte inleidende tekst........
In de jachtenbouw hebben we te maken met CE-keurmerk.
In grote lijnen houdt dit in dat je de 12 / 24 Volt en de 230 Volt gescheiden moet houden. We beginnen met de 24V installatie.
We beginnen met de accu’s. (meestal in de machinekamer) Daarbij moeten we de acculader niet vergeten. De accu’s kunnen op verschillende manieren geladen worden. D.m.v.
· acculader (via generator en walvoeding)
· dynamo (tijdens het varen)
· zonnepanelen (altijd)
In de nabijheid van de accu’s wordt er een zekeringkast (hoofdzekeringen) geplaatst. Dit wordt meestal bij elkaar gehouden zodat de kabellengtes niet extreem lang worden. (spanningsverlies)
Vanuit de hoofdzekeringenkast maken we een verdeling met b.v. boegschroef, hekschroef, ankerlier, omvormer en lichtgroep.
Te beginnen met de lichtgroep. Deze wordt meestal met een hoofdschakelaar aan/uit geschakeld. Er zijn bepaalde apparaten aan boord van een schip die bij het verlaten van het schip voor langere tijd toch nodig zijn. Bij voorbeeld bilgepompen, verwarming, koelkast (evt.) ankerlicht, geheugen van radio.
De lichtgroep verdelen we onder in:
-verlichting
-pompen
-apparatuur
-stuurstroom

Elke lichtgroep, pomp en apparaat wordt voorzien van een eigen zekering. De stuurstroom wordt d.m.v. schakelaars (dashboard) en relais (zekeringenkast) gebruikt om pompen en apparaten e.d. te schakelen.
Een zekering gebruiken we voor de omvormer 24/12 V.
Er is altijd wel apparatuur aan boord van een schip dat gebonden is aan een bepaalde voltage. (12V) B.v. autoradio, marifoon, diepte- / snelheidsmeter.

De boeg-/ hekschroef en ankerlier worden d.m.v. schakelaars en /of joysticks bediend.

De scheiding van 230V en 12/24V moet goed zichtbaar zijn, de datakabels(kabels die diverse navigatieapparatuur met elkaar laat communiceren) behoren bij de 12/24V afdeling.
De omvormer in de machinekamer is een van de leveranciers van 230V.
Daarbij komen ook de generator en de walvoeding. Deze drie samen worden d.m.v. een relaisschakeling verdeeld in een klein en groot verbruik. Onder de kleinverbruikers verstaan we de wcd’s aan boord voor b.v. stofzuiger, koffieapparaat, magnetron e.d. (De omvormer moet wel aan een bepaalde wattage voldoen) Onder de grootverbruikers verstaan we b.v. wasautomaat, boiler, vaatwasser, acculader e.d.
Als men aan de walvoeding ligt wordt deze meestal gebruikt voor de 230V voorziening aan boord.
Voorbeeld:
-men heeft een walvoeding van 16A. Bij normaal gebruik kan men hier de meeste apparaten aan boord gebruiken, mits ze niet allemaal gelijktijdig gebruikt worden.(B.V.Gebruik van wasautomaat en koken gaat niet samen).
-Men heeft een walvoeding van 4A en men wil koffiezetten. Deze 4A is niet voldoende. We kunnen het systeem nu zo veranderen dat we de omvormer erbij schakelen, zodat de walvoeding zorgt dat de accu’s geladen worden en dat de omvormer zorgt dat het koffieapparaat spanning krijgt.
Door de wijze van schakelen krijg je een rangorde. De belangrijkste is de generator, dan de walvoeding en daarna de omvormer. Dit houdt in dat als ze alle drie aangeschakeld staan, de generator voor alle stroom zorgt. Wordt deze uitgeschakeld neemt automatisch de walvoeding het over. Vervalt ook deze dan houden we de omvormer over. Bij gebruik van generator en/of walvoeding wordt de omvormer automatisch op stand-by gezet.
Tijdens het varen kan gebruik worden gemaakt van de generator en de omvormer, dus je zou tijdens het varen de magnetron, stofzuiger, en alle andere kleine apparaten kunnen gebruiken via de omvormer. Je zou ook nog kunnen wassen en koken met gebruik van de generator.
Tijdens het varen zorgen de dynamo, en evt. zonnepanelen ervoor dat de lichtaccu’s bijgeladen worden, wordt hierbij tevens de generator gestart dan zorgt de acculader ook nog voor de nodige laadstroom.
Keuzemogelijkheden genoeg: U bepaalt!
Semi custom built betekent, dat elke koper van een nieuw schip in hoofdlijnen de installatie en de componenten ervan kan bepalen. Dit wordt na advies en keuze door de klant in een plan vastgelegd. Er zijn zeer vele keuzemogelijkheden. Bijvoorbeeld:
- Wel of geen generator?
- Wel of geen zonnepanelen?
- Wel of geen tweede dynamo?
- Wel of geen boegschroef?
- Welke capaciteit moeten omvormer en lader hebben?
- Hoeveel aansluitpunten voor 230 V moeten er zijn? In welke ruimten?
- (Bijvoorbeeld: wilt u of uw partner een föhn in de badkamer kunnen gebruiken…?)
- Hoeveel lichtpunten moeten er komen?
- Hoeveel accu’s? De capaciteit? Hoe lang moet de autonomie zijn?
- Hoe wordt er gekookt? (Wel of niet electrisch? Of op gas of diesel?)
- Welke navcom apparaten moeten er komen?
Het spreekt voor zich, dat elke keuze ook gevolgen heeft voor het budget. Zo kan een eenvoudige basis-installatie tegen lage kosten worden gerealiseerd, terwijl ook een zeer uitgebreide installatie mogelijk is (‘met alle toeters en bellen’). Daar zitten vaak grote verschillen in, die ogenschijnlijk en van buitenaf niet zichtbaar zijn. U, de klant kiest. Wat voorop staat is topkwaliteit en het gebruik van internationaal gerenommeerde merken met een service-netwerk in Europa en daarbuiten voor zorgeloos varen en genieten.
Share by: